Kauno apskrities viešoji biblioteka bendradarbiaudama kartu su partneriais Solution: Solidarité & Inclusion (Prancūzija), Speakeasy Berlin (Vokietija), Eurospeak (Jungtinė Karalystė) 2020 gruodžio 1 d.–2023 vasario 28 d. vykdo projektą „Creating a new meaning in language education for senior learners“. Projekto tikslas – sukurti metodines gaires anglų kalbos mokytojams, padėsiančias geriau atliepti senjorų mokymosi poreikius.

Šiuo metu yra baigtos vykdyti projekto tiriamosios veiklos, kurių tikslas buvo identifikuoti tiek senjorų, tiek anglų kalbos mokytojų poreikius, motyvaciją mokyti(s), taip pat kylančius iššūkius bei senjorų mokymui(si) būdingus bruožus. Tiriamųjų veiklų tikslų išpildymui buvo pasitelkti kokybiniai tyrimų metodai – fokusuotos grupinės diskusijos ir pusiau struktūruoti interviu. Šios veiklos buvo atliekamos kiekvienoje projekte dalyvaujančioje šalyje, vėliau gautų duomenų pagrindu parengta bendra šalių ataskaita, kuria remiantis pradėta rengti metodologija, skirta anglų kalbos mokytojams, dirbantiems su senjorais. 

Daugiau informacijos apie projektą: https://www.projectmeaning.eu/

Priežastys, kurios gali paskatinti mokytis anglų kalbos vyresniame amžiuje

Šiais laikais, dar prieš Covid-19 pandemiją, neįsivaizdavome savo gyvenimo neišvykę į užsienį atostogų, darbo reikalais ar aplankyti artimųjų. Kiekvienam žmogui, kaip niekada anksčiau, yra svarbu neatsilikti nuo sparčiai tobulėjančių technologijų, kad suspėtų su nuolat besikeičiančiu gyvenimo būdu. Nenuostabu, kad dėl tokio vyksmo, vis daugiau senjorų bando išmokti anglų kalbą. Tai gi, kokie yra pagrindiniai veiksniai, kurie gali palengvinti ir paskatinti vyresnio amžiaus žmones mokytis anglų kalbos?

Pirma, vyresnieji besimokantys kalbų gali turėti klausos ir/ar regos sunkumų, judėjimo sutrikimų, todėl jiems reikalinga komfortiška, jauki ir draugiška atmosfera. Lektorius turi vyresniojo amžiaus besimokantiems pritaikyti mokymosi aplinką ir įrangą. Vyresnieji mokiniai turėtų sėdėti kuo arčiau lentos, geriausia – vienoje eilėje, kad neužstotų vienas kito. Visa mokomoji medžiaga turėtų būti parengta arba parašyta didesniu šriftu. Labai svarbu, kad klasėje būtų ryškus apšvietimas, ypač toje dalyje, kur yra lenta. Pamokų metu lektorius taip pat turėtų skirti laiko kavos ir arbatos pertraukėlėms, kurių metu būtų galima pabendrauti, pailsėti, megzti ir plėtoti socialinius ryšius bei mažinti vienišumo jausmą, socialinę atskirtį.

Antra, mokymo(si) proceso metu ne mažiau svarbu lėtesnis tempas ir neskubėjimas, t.y., lektorius turėtų daugiau laiko skirti užduotims atlikti. Taip pat nerekomenduojama senjorams organizuoti standartinius testus, kuriuos reikia atlikti per tam tikrą laiką. Lektoriui vertingiau ir gerokai svarbiau išsiaiškinti, kurios temos grupei yra aktualiausios ir joms skirti daugiausiai dėmesio. Mokomoji medžiaga turi būti pritaikyta, išskaidyta, pateikta dalimis. Vienas iš pasirinkimų mokyti - naudoti tik klasėje išmoktus žodžius ar gramatines konstrukcijas ir pateikti jas kontekste.

Mokslininkai įrodė, kad svarbu išlaikyti aktyvią smegenų veiklą suaugus, o ypač – vyresniame amžiuje. Galima teigti, kad mokymasis naujos kalbos yra puikus būdas tai padaryti. Tai gali padėti džiaugtis ne tik „aštresniu“ protu, bet ir geresne atmintimi. Mokymasis padidina smegenų atsparumą su amžiumi susijusiems pokyčiams, padidindamas jų gebėjimą funkciškai kompensuoti biologinę žalą, susijusią su Alzheimerio ligos sukelta atrofija ar sutrikusia smegenų veikla. Taigi, anglų kalbos mokymasis senjorams yra naudingas ne tik norint pagerinti užsienio kalbos žinias, bet ir sustiprinti sveikatą.

Šis straipsnis parengtas remiantis Kauno apskrities viešosios bibliotekos parengta nacionaline projekto tiriamųjų veiklų ataskaita.


>

Norėdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, naudojame slapukus, kuriuos galite bet kada atšaukti. Daugiau apie slapukus.